Ijtihad ialah perbuatan atau usaha untuk mengeluarkan hukum-hukum yang tidak terdapat nas (teks) yang jelas yaitu nas yang tidak mengandungi kecuali satu makna tentangnya.
Oleh karena itu, mujtahid (orang
yang mampu berijtihad) ialah orang yang memiliki keahlian dalam
ijtihad. Seorang mujtahid ialah orang yang mengingati ayat-ayat ahkam, hadis-hadis ahkam serta mengetahui sanad-sanad dan keadaan para perawinya, mengetahui nas-nas yang nasikh dan mansukh, yang 'am dan khas, yang mutlaq dan muqayyad
serta benar-benar mengetahui bahasa Arab dengan mengingati
permaknaan-permaknaan bagi setiap nas sesuai dengan bahasa al-Quran,
juga mengetahui perkara yang telah disepakati oleh para ahli ijtihad (mujtahidin)
dan perkara yang telah diperselisihkan di kalangan mereka. Ini kerana
jika seseorang itu tidak mengetahui perkara ini maka berkemungkinan dia
menyalahi ijmak (kesepakatan) para ulama sebelumnya.
Selain syarat-syarat di atas, masih ada satu lagi syarat yang
menjadi rukun yang sangat besar yang mesti dipenuhi dalam berijtihad yaitu kekuatan pemahaman dan pemikiran. Kemudian disyaratkan juga
memiliki sifat selamat dari dosa-dosa besar
dan tidak berterusan melakukan dosa-dosa kecil yang jika dikira secara
perbandingan maka jumlah dosa kecilnya didapati melebihi jumlah amalan
baiknya.
Taqlid berarti juga perbuatan atau usaha untuk mengikuti pendapat para mujtahidin
seperti para imam mazhab yang empat al-Imam Abu Hanifah, al-Imam Malik,
al-Imam al-Shafi'i dan al-Imam Ahmad. Orang yang bertaqlid diberi gelar
sebagai muqallid. Seorang muqallid ialah orang yang belum sampai kepada darjat keahlian mujtahid.
Dalil yang menunjukkan bahawa orang Islam terbagi kepada dua tingkatan ini ialah hadis Nabi sollaLlahu ^alay-hi wa sallam:
نضر الله امرأً سمع مقالتي فوعاها فأداها كما سمعها, فرب حامل مبلغ لا فقه عنده
Maksudnya: “Allah
memberi kemuliaan kepada seseorang yang mendengar perkataanku, kemudian
dia menjaganya dan menyampaikannya sebagaimana dia pernah mendengarnya.
Betapa ramai orang yang menyampaikan tidak memiliki pemahaman” [Diriwayatkan oleh al-Tirmidhi dan Ibn Hibban]
Tumpuan dalil ialah pada lafaz: (فرب حامل مبلغ لا فقه عنده) yang bermaksud: “Betapa ramai orang yang menyampaikan tidak memiliki pemahaman”.
Dalam riwayat yang lain disebut juga
فربّ حامل فقهٍ لا فقه له, وربّ حامل فقه إلى من هو أفقه منه
Maksudnya: “Maka
betapa ramai pembawa (dalil) fiqh tidak memiliki pemahaman, dan betapa
ramai pembawa (dalil) fiqh (menyampaikan dalil) kepada orang yang lebih
faham daripadanya” [Diriwayatkan oleh al-Imam Ahmad]
Lafaz-lafaz hadis tersebut memberi kefahaman kepada kita bahawa
di kalangan sebahagian orang yang mendengar hadis daripada RasuluLlah sollaLlahu 'alay-hi wa sallam ada
yang hanya meriwayatkan saja dan pemahamannya terhadap kandungan
hadis tersebut adalah kurang dibanding dengan pemahaman orang yang
mendengar hadis tersebut daripadanya. Orang yang kedua ini dengan
kekuatan pemikiran dan pemahamannya dia memiliki kemampuan untuk
menggali dan mengeluarkan hukum-hukum dan masalah-masalah (yakni mampu
melakukan istinbat hukum) yang terkandung dalam hadis tersebut.
Oleh karena itu, kita dapat mengetahui bahawa sebagian para sahabat Nabi ada
yang pemahamannya kurang dibanding dengan para muridnya sendiri
atau orang yang mendengar hadis daripadanya.
Mujtahid dengan pengertian inilah yang dimaksudkan oleh hadis Nabi sollaLlahu ^alay-hi wa sallam:
إذا اجتهد الحاكم فأصاب فله أجران وإذا اجتهد فأخطأ فله أجر
Maksudnya: “Jika
seorang penguasa berijtihad lalu betul (ijtihadnya) maka baginya dua
pahala, dan jika dia berijtihad lalu salah (ijtihadnya) maka baginya
satu pahala” [Diriwayatkan oleh al-Bukhari]
Penguasa (الحاكم)
dalam hadis ini disebut secara khusus karena seorang penguasa lebih
memerlukan aktivitas ijtihad dibanding dengan orang lain. Ada di
kalangan para ulama salaf yang menjadi penguasa sekaligus sebagai
mujtahid seperti Sayyidina Abu Bakr al-Siddiq, Sayyidina Umar,
Sayyidina Utsman, Sayyidina Ali, Sayyidina al-Hasan ibn Ali,
Sayyidina Umar ibn Abdil Aziz, Sayyidina Shurayh al-Qadi dan selain
mereka.
Para ulama hadis yang menulis dalam ilmu mustalahul-hadith ada
yang menyatakan bahwa ahli fatwa dari kalangan sahabat hanya kurang
dari sepuluh orang yaitu sekitar enam orang sahabat menurut suatu
pendapat. Sebagian ulama lain pula berpendapat bahawa ada sekitar dua
ratus orang sahabat yang mencapai darjat mujtahid, dan ini pendapat yang
lebih sahih. Jika para sahabat saja sedemikian keadaannya, maka
bagaimana mungkin setiap orang muslim yang mampu membaca al-Quran dan
mentelaah beberapa kitab berani berkata: “Mereka (para mujtahid) adalah manusia dan kita juga manusia, maka tidak sepatutnya kita kita bertaqlid kepada mereka”.
Sedangkan telah terbukti dengan data yang sahih dan munasabah bahawa
kebanyakan ulama salaf bukan bertaraf mujtahid, bahkan mereka mengikuti yaitu bertaqlid kepada ulama yang bertaraf mujtahid yang ada di kalangan
mereka.
Diriwayatkan dalam Sahih al-Bukhari
bahawa seorang pekerja sewaan telah melakukan zina dengan isteri
majikannya. Lalu ayah pekerja tersebut bertanya tentang hukuman yang
patut dikenakan kepada anaknya, maka ada yang mengatakan: “Hukuman kepada anakmu ialah membayar seratus ekor kambing dan memerdekakan seorang
hamba perempuan”. Kemudian si ayah itu bertanya lagi kepada ahli ilmu,
maka mereka menjawab: “Hukuman kpada anakmu ialah dicambuk seratus kali
dan diasingkan selama satu tahun”. Kemudian akhirnya, si ayah itu datang
kepada RasuluLlah sollaLlahu 'alay-hi wa sallam bersama suami
perempuan tadi dan berkata: “Wahai RasuluLlah, sesungguhnya anakku ini
bekerja dengan orang ini, lalu dia berzina dengan isterinya. Ada orang
berkata kepadaku bahawa hukuman kepad anakku ialah rajam, lalu aku
mau menebus hukuman rajam itu dengan bayaran seratus ekor kambing dan
memerdekan seorang hamba perempuan. Kemudian aku bertanya pula kepada
para ahli ilmu dan mereka menjawab bahawa hukuman kepada anakku ialah dicambuk sebanyak seratus kali dan diasingkan selama setahun”. RasuluLlah
sollaLlahu 'alay-hi wa sallam bersabda; mafhumnya: “Aku pasti
memberi keputusan hukum kepada kamu berdua dengan KitabuLlah. Oleh
karena itu, hamba perempuan dan kambing-kambing itu dikembalikan kepadamu, dan
hukuman kepada anakmu ialah dicambuk seratus kali dan diasingkan (dari
kampungnya sejauh jarak qasar solat) selama setahun”.
Lelaki
tersebut sekalipun seorang sahabat tapi dia bertanya kepada para
sahabat yang lain dan jawaban mereka salah lalu dia bertanya lagi kepada
para ulama di kalangan mereka hingga kemudiannya RasuluLlah sollaLlahu 'alay-hi wa sallam memberi
fatwa yang sesuai dengan jawapan yang telah dikemukakan oleh para ulama
di kalangan mereka itu. Dalam kejadian ini RasuluLlah sollaLlahu 'alay-hi wa sallam memberikan
pengajaran kepada kita bahawa sebagian sahabat baginda sekalipun
mereka telah mendengar hadis dari baginda secara langsung, namun
tidak semua mereka memahaminya. Dengan kata lain, tidak semua para
sahabat mempunyai kemampuan dan keahlian untuk mengambil hukum dari
hadis Nabi sollaLlahu 'alay-hi wa sallam. Mereka ini hanya
berperanan sebagai orang yang meriwayatkan hadis kepada orang lain
sekalipun mereka benar-benar memahami bahasa Arab yang fasih. Justru,
sangatlah aneh orang-orang bodoh berani berkata: “Abu Hanifah, Malik, al-Shafi^I dan Ahmad ibn Hanbal adalah manusia dan kita juga manusia”.
Senada
dengan hadis di atas ialah satu hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam
Abu Dawud tentang seorang lelaki yang luka di kepalanya. Pada suatu
malam yang dingin dia berjunub. Selepas dia bertanya tentang hukum mandi
junub kepada orang-orang yang bersamanya, mereka menjawab: “Engkau
mandilah!”. Kemudian dia mandi dan meninggal dunia karena kedinginan.
Ketika RasuluLlah sollaLlahu 'alay-hi wa sallam dikhabarkan tentang hal ini, baginda bersabda; mafhumnya: “Mereka
telah membunuhnya. Semoga Allah membalas perbuatan mereka. Tidakkah
sepatutnya mereka bertanya jika memang mereka tidak tahu? Karena obat
kebodohan ialah bertanya”. Jadi penawar kejahilan ialah bertanya yaitu bertanya kepada ahli ilmu. Lalu RasuluLlah sollaLlahu 'alay-hi wa sallam bersabda; mafhumnya: “Sesungguhnya
sudah cukup bagi orang itu bertayammum dan membalut lukanya dengan kain
lalu menyapu kain tersebut dan membasuh (mandi) baki tubuhnya (yang
tidak luka)”. Dalam kesempatan ini kita dapat mengetahui bahawa sekiranya
ijtihad diperbolehkan bagi setiap orang Islam untuk melakukannya, sudah
tentu RasuluLlah sollaLlahu 'alay-hi wa sallam tidak mencela mereka yang bukan ahli fatwa untuk berfatwa kepada orang yang berjunub tersebut.
Kemudian, diantara tugas khusus seorang mujtahid ialah melakukan qiyas
iaitu memutuskan hukum sesuatu yang tidak ada nasnya dengan
membandingkannya dengan sesuatu yang mempunyai nas kerana ada suatu
persamaan dan keserupaan di antara kedua-duanya.
Oleh
karena itu, berhati-hatilah dan berwaspadalah terhadap mereka yang
menganjurkan para pengikut mereka agar berijtihad, sedangkan mereka
sendiri dan para pengikut mereka sangat jauh dari tingkatan ijtihad.
Mereka dan para pengikut mereka adalah para pengacau dan perusak agama.
Termasuk dalam golongan ini ialah orang-orang yang dalam majlis-majlis
mereka biasanya mengedarkan lembaran-lembaran tafsir suatu ayat atau
hadis, padahal mereka tidak pernah mempelajari ilmu agama secara
langsung dengan para ulama. Golongan yang seperti ini adalah golongan
yang menyalahi para ulama Usulul-Fiqhi. Ini karena para ulama usul berkata: “Qiyas adalah pekerjaan seorang mujtahid”. Mereka juga menyalahi para ulama ahli hadis. WaLlahu a^lam.
0 komentar:
Posting Komentar