ALLAHU MAUJUD BILLA MAKAAN ( ALLAH ADA TANPA TEMPAT )
Fasal 3
Pendapat Ulama Nusantara
Bahwa Allah Ada Tanpa Tempat
Ini adalah sebagian nukilan pendapat para ulama Nusantara.
1. Al-Shaykh 'Abdus-Samad ibn al-Falimbani (w. 1206 H) berkata dalam kitabnya Hidayatus-Salikin [1]:
“Maha suci Allah taala dari berpindah dan bergerak dan mengambil tempat dan bertempat yang tertentu pada suatu benua dan berpihak dengan pihak yang tertentu… tiada meliputi akan Allah taala itu oleh tempat… dan tiada menentukan Allah taala itu oleh zaman… adalah Allah itu dahulu daripada bahwa Ia menjadikan zaman dan tempat dan adalah Allah taala sekarang atasnya yaitu ada Dia tidak berubah-ubah dari sedia-Nya”. Intaha.
“Maha suci Allah taala dari berpindah dan bergerak dan mengambil tempat dan bertempat yang tertentu pada suatu benua dan berpihak dengan pihak yang tertentu… tiada meliputi akan Allah taala itu oleh tempat… dan tiada menentukan Allah taala itu oleh zaman… adalah Allah itu dahulu daripada bahwa Ia menjadikan zaman dan tempat dan adalah Allah taala sekarang atasnya yaitu ada Dia tidak berubah-ubah dari sedia-Nya”. Intaha.
2. Al-Shaykh Zaynul-'Abidin al-Fatani yang masyhur dengan panggilan Tuan Minal Fatani berkata dalam kitabnya Irshadul-'Ibad ila Sabilir-Rashad[2] berkata lagi:
“…Dan bahwasanya Allah taala Maha Suci dari zaman dan tempat yakni tiada dilaluiatas-Nya oleh masa dan tiada ditentukan dengan suatu tempat seperti benda yang diiktikadkan oleh orang yang jahil dan yang sesat bahwa Allah taala di dalam fu’ad kita Maha Suci Allah taala dari demikian itu dan Maha Suci dari menyerupai bagi akwan tiada meliputi dengan Dia oleh segala pihak dan tiada mendatangkan Dia segala yang baru. Bersamaan Ia atas Arasy atas wajah yang difirman-Nya dan atas makna yang dikehendaki-Nya akan dia akan sebagai bersamaan yang berpatutan dengan kebesaran-Nya dan ketinggian kepujian-Nya dan kebesaran-Nya…”. Intaha.
“…Dan bahwasanya Allah taala Maha Suci dari zaman dan tempat yakni tiada dilaluiatas-Nya oleh masa dan tiada ditentukan dengan suatu tempat seperti benda yang diiktikadkan oleh orang yang jahil dan yang sesat bahwa Allah taala di dalam fu’ad kita Maha Suci Allah taala dari demikian itu dan Maha Suci dari menyerupai bagi akwan tiada meliputi dengan Dia oleh segala pihak dan tiada mendatangkan Dia segala yang baru. Bersamaan Ia atas Arasy atas wajah yang difirman-Nya dan atas makna yang dikehendaki-Nya akan dia akan sebagai bersamaan yang berpatutan dengan kebesaran-Nya dan ketinggian kepujian-Nya dan kebesaran-Nya…”. Intaha.
3. Sayyid 'Ulama’il-Hijaz al-Mutakallim al-Mufassir al-Shaykh
Muhammad Nawawi ibn 'Umar al-Bantani (w. 1316 H ) berkata dalam kitabnya
al-Thimarul-Yani'ah fi al-Riyadil-Badi'ah [3]ketika membicarakan sifat persamaan dengan makhluk yang mustahil bagi Allah taala:
أو يكون تعالى في جهة للجرم بأن يكون عن يمينه أو شماله أو فوقه أو
تحته أو أمامه أو خلفه أو يكون له تعالى جهة بأن يكون له يمين أو شمال أو
فوق أو تحت أو خلف أو أمام أو يتقيد بمكان بأن يحل فيه بأن يكون فوق العرش”
Maksudnya:
“…atau [Allah] taala [itu] [mustahil] di suatu arah bagi jirim dengan keadaan Dia berada di kanan jirim, atau kirinya, atau atasnya, atau bawahnya, atau depannya, atau belakangnya, atau [Allah] taala [itu] [mustahil] bagi-Nya ada suatu arah dengan keadaan ada bagi-Nya kanan, atau kiri, atau atas, atau bawah, atau belakang, atau depan, atau [Allah taala itu mustahil] bergantung dengan suatu tempat dengan keadaan Dia bertempat padanya dengan keadaan Dia berada di atas Arasy”. Intaha. Al-Shaykh Muhammad Nawawi al-Bantani berkata dalam kitabnya Nuruz-Zalam Sharh Manzumah ^Aqidatil-^Awam[4]:
“…atau [Allah] taala [itu] [mustahil] di suatu arah bagi jirim dengan keadaan Dia berada di kanan jirim, atau kirinya, atau atasnya, atau bawahnya, atau depannya, atau belakangnya, atau [Allah] taala [itu] [mustahil] bagi-Nya ada suatu arah dengan keadaan ada bagi-Nya kanan, atau kiri, atau atas, atau bawah, atau belakang, atau depan, atau [Allah taala itu mustahil] bergantung dengan suatu tempat dengan keadaan Dia bertempat padanya dengan keadaan Dia berada di atas Arasy”. Intaha. Al-Shaykh Muhammad Nawawi al-Bantani berkata dalam kitabnya Nuruz-Zalam Sharh Manzumah ^Aqidatil-^Awam[4]:
وكل ما خطر ببالك من صفات الحوادث لا تصدق أن في الله شيئًا من ذلك وليس له مكان أصلاً فليس داخلاً في الدنيا ولا خارجًا عنها
Maksudnya:
“…dan setiap sifat perkara baru yang melintasi benak anda maka jangan anda mempercayai bahwa pada Allah itu ada sesuatu daripada perkara tersebut, dan tiada bagi-Nya suatu tempat dengan asal. Maka Dia bukan di dalam dunia dan bukan juga di luarnya”. Intaha.
“…dan setiap sifat perkara baru yang melintasi benak anda maka jangan anda mempercayai bahwa pada Allah itu ada sesuatu daripada perkara tersebut, dan tiada bagi-Nya suatu tempat dengan asal. Maka Dia bukan di dalam dunia dan bukan juga di luarnya”. Intaha.
4. Al-Shaykh Husayn Nasir ibn Tayyib al-Mas'udi al-Banjari berkata dalam kitabnya Hidayatul-Mutafakkirin[5]:
artinya " zat Allah taala itu bukan Ia jirim dan jisim dan jawhar fard dan tiada Ia berpihak dan tiada Ia pada satu pihak bagi jirim dan tiada Ia bertempat dan tiada Ia bermasa dan tiada Ia bersifat dengan kecil dan tiada Ia bersifat dengan besar dan tiada Ia bersifat dengan segala sifat yang baru ini…”. Intaha.
artinya " zat Allah taala itu bukan Ia jirim dan jisim dan jawhar fard dan tiada Ia berpihak dan tiada Ia pada satu pihak bagi jirim dan tiada Ia bertempat dan tiada Ia bermasa dan tiada Ia bersifat dengan kecil dan tiada Ia bersifat dengan besar dan tiada Ia bersifat dengan segala sifat yang baru ini…”. Intaha.
5. Al-Shaykh Wan Isma'il ibn 'Abdil-Qadir ibn Mustafa al-Fatani yang masyhur dengan panggilan Pak Da Eil berkata dalam kitabnya Sharh Bakuratil-Amani li-Isharah 'Awam Ahlil-Fatani[6]:
“(Keempat: Mukhalafatuhu ta'ala lil-hawadith;) artinya menyalahi-Nya taala akan yang baharu-baharu. Dan dikehendaki dengan dia akan (bersalahan Allah taala) sedia kala lagi berkekalan (akan yang baharu-baharu ertinya ketiadaan menyamai-Nya) dan ketiadaan menyerupai-Nya taala (akan sesuatu daripada makhluk) ini (pada zat-Nya) kerana bahawasa zat makhluk ini jirim yang bertempat dan zat-Nya taala itu bukannya jirim (tiada pula) menyamaikan dia (pada sifat-sifat-Nya) kerana bahawasa sifat-sifat makhluk ini ^arad yang bertangkup pada jirim dan menu[m]pan[g]kan dia pada bertempat dan sifat-sifat-Nya taala itu bukannya ^arad…”. Intaha.
“(Keempat: Mukhalafatuhu ta'ala lil-hawadith;) artinya menyalahi-Nya taala akan yang baharu-baharu. Dan dikehendaki dengan dia akan (bersalahan Allah taala) sedia kala lagi berkekalan (akan yang baharu-baharu ertinya ketiadaan menyamai-Nya) dan ketiadaan menyerupai-Nya taala (akan sesuatu daripada makhluk) ini (pada zat-Nya) kerana bahawasa zat makhluk ini jirim yang bertempat dan zat-Nya taala itu bukannya jirim (tiada pula) menyamaikan dia (pada sifat-sifat-Nya) kerana bahawasa sifat-sifat makhluk ini ^arad yang bertangkup pada jirim dan menu[m]pan[g]kan dia pada bertempat dan sifat-sifat-Nya taala itu bukannya ^arad…”. Intaha.
6. Al-Shaykh ^Abdul-^Aziz ibn Isma^il al-Fatani berkata dalam khutbah kitabnya al-Misbahul-Munir fi Ma^rifatiLlahil-Qadir[7]:
“Dan aku memohon kepada Allah pula bahawa menjadikan risalah ini perisai yang dapat mempertahankan dan dapat menolakkan akan segala ajaran-ajaran yang sesat yang menyesatkan orang awam, yang dibawa akan dia oleh orang-orang yang tidak sangkakan dengan jahilnya seperti ajaran-ajaran yang mengatakan tidak wajib belajar sifat-sifat dua puluh yang termasyhur itu dan ajaran-ajaran melihat Tuhan di dalam dunia, dan ajaran-ajaran yang memegang dengan zahir ayat mutashabihah dan mengatakan Tuhan bertempat dan sebagainya daripada ajaran-ajaran sesat”. Intaha.
“Dan aku memohon kepada Allah pula bahawa menjadikan risalah ini perisai yang dapat mempertahankan dan dapat menolakkan akan segala ajaran-ajaran yang sesat yang menyesatkan orang awam, yang dibawa akan dia oleh orang-orang yang tidak sangkakan dengan jahilnya seperti ajaran-ajaran yang mengatakan tidak wajib belajar sifat-sifat dua puluh yang termasyhur itu dan ajaran-ajaran melihat Tuhan di dalam dunia, dan ajaran-ajaran yang memegang dengan zahir ayat mutashabihah dan mengatakan Tuhan bertempat dan sebagainya daripada ajaran-ajaran sesat”. Intaha.
Al-Shaykh ^Abdul-^Aziz al-Fatani berkata lagi di tempat yang lain dalam kitabnya yang sama[8]:
“Dan makna bersalahan itu tiga perkara; bersalahan pada zat dengan makna zat Allah taala bukannya jirim yang bertempat walaupun di mana tempat dan makhluk ini semuanya jirim yang bertempat. Kalau begitu tidak boleh dikatakan Allah taala itu bertempat di mana-mana tempat, maka jika didapati di dalam Quran dan hadith barang yang memberi waham menyerupai dan bertempat maka dinamakan ayat itu ayat mutashabihah dan hadith mutashabihah, maka wajib ditakwil akan dia supaya lepas daripada shubhah itu sama asa takwil itu dengan jalan ijmal seperti takwil ulama salaf atau takwil akan dia dengan jalan tafsil seperti takwil ulama khalaf”. Intaha.
“Dan makna bersalahan itu tiga perkara; bersalahan pada zat dengan makna zat Allah taala bukannya jirim yang bertempat walaupun di mana tempat dan makhluk ini semuanya jirim yang bertempat. Kalau begitu tidak boleh dikatakan Allah taala itu bertempat di mana-mana tempat, maka jika didapati di dalam Quran dan hadith barang yang memberi waham menyerupai dan bertempat maka dinamakan ayat itu ayat mutashabihah dan hadith mutashabihah, maka wajib ditakwil akan dia supaya lepas daripada shubhah itu sama asa takwil itu dengan jalan ijmal seperti takwil ulama salaf atau takwil akan dia dengan jalan tafsil seperti takwil ulama khalaf”. Intaha.
Oleh kerana keterbatasan kitab ulama Nusantara dalam khazanah
peribadi saya dan keterbatasan masa, maka masih ramai lagi ulama
Nusantara yang pendapat mereka tidak dapat dimuatkan dalam ruangan ini.
Mudah-mudahan blogger Ahlis-Sunnah wal-Jama^ah yang lain dapat membuat
penambahbaikan ke atas tulisan ini.
__________________________________
[1] Al-Shaykh ^Abdus-Samad al-Falimbani, Hidayatus-Salikin, Maktabah wa-Matba^ah Dar al-Mu^arif, Pulau Pinang, t. th., hlm. 8.
[2] Al-Shaykh Zaynul-^Abidin ibn Muhammad al-Fatani, Irshadul-^Ibad ila Sabilir-Rashad, al-Matba^ah al-Ahmadiyyah, Singapura, 1343 H, hlm. 4 – 5.
[3] Al-Shaykh Muhammad Nawawi al-Bantani, al-Thimarul-Yani^ah fi al-Riyadil-Badi^ah, Muhammad al-Kutbi, Kaherah, t. th., hlm. 5.
[4] Al-Shaykh Muhammad Nawawi al-Bantani, Nuruz-Zalam Sharh Manzumah ^Aqidatil-^Awam, Dar al-Hawi, Jeddah, t. th., hlm. 37.
[5] Al-Shaykh Husayn Nasir ibn Tayyib al-Banjari, Hidayatul-Mutafakkirin, Percetakan Almuarif Sdn. Bhd., Pulau Pinang, t. th., hlm. 6.
[6] Al-Shaykh Wan Isma^il ibn ^Abdil-Qadir ibn Mustafa al-Fatani, Sharh Bakuratil-Amani li-Isharah ^Awam Ahlil-Fatani, Khazanah Fathaniyah, Kuala Lumpur, 1421 H/ 2000 R, hlm 24 – 25.
[7] Al-Shaykh ^Abdul-^Aziz ib Isma^il al-Fatani, al-Misbahul-Munir fi Ma^rifatiLlahil-Qadir, t.pt., cet. 3, 1414 H/ 1994 R, hlm. 3.
[8] Ibid. hlm 16 – 17.
[2] Al-Shaykh Zaynul-^Abidin ibn Muhammad al-Fatani, Irshadul-^Ibad ila Sabilir-Rashad, al-Matba^ah al-Ahmadiyyah, Singapura, 1343 H, hlm. 4 – 5.
[3] Al-Shaykh Muhammad Nawawi al-Bantani, al-Thimarul-Yani^ah fi al-Riyadil-Badi^ah, Muhammad al-Kutbi, Kaherah, t. th., hlm. 5.
[4] Al-Shaykh Muhammad Nawawi al-Bantani, Nuruz-Zalam Sharh Manzumah ^Aqidatil-^Awam, Dar al-Hawi, Jeddah, t. th., hlm. 37.
[5] Al-Shaykh Husayn Nasir ibn Tayyib al-Banjari, Hidayatul-Mutafakkirin, Percetakan Almuarif Sdn. Bhd., Pulau Pinang, t. th., hlm. 6.
[6] Al-Shaykh Wan Isma^il ibn ^Abdil-Qadir ibn Mustafa al-Fatani, Sharh Bakuratil-Amani li-Isharah ^Awam Ahlil-Fatani, Khazanah Fathaniyah, Kuala Lumpur, 1421 H/ 2000 R, hlm 24 – 25.
[7] Al-Shaykh ^Abdul-^Aziz ib Isma^il al-Fatani, al-Misbahul-Munir fi Ma^rifatiLlahil-Qadir, t.pt., cet. 3, 1414 H/ 1994 R, hlm. 3.
[8] Ibid. hlm 16 – 17.
BAHAWA ALLAH WUJUD TANPA BERTEMPAT
Fasal 4
Penjelasan
Hukum Golongan Yang Beriktikad
Bahawa Allah Wujud Bertempat
Dengan pertolongan Allah taala, di fasal ini saya membawa pendapat
ulama berkenaan hukum golongan yang beriktikad bahawa Allah mendiami
langit atau mengambil ruang atau tempat di atas Arasy atau di
tempat-tempat yang lain.
Al-Imam al-Mujtahid Abu Hanifah (w. 150 H) radiyaLlahu ^anhu telah mengkafirkan sesiapa yang menyandarkan tempat bagi Allah taala; iaitu seperti katanya dalam kitabnya al-Fiqhul-Absat[1]:
من قال لا أعرف ربّي في السماء أو في الأرض فقد كفر وكذا من قال إنه على العرش ولا أدري العرش أفي السماء أو في الأرض
Maksudnya:
“Barangsiapa berkata: “Aku tidak tahu Tuhan-ku di langit atau di bumi”,
maka dia telah kafir. Demikian juga, barangsiapa berkata: “Sesungguhnya
Dia di atas Arasy, dan aku tidak tahu adakah Arasy itu di langit atau di
bumi”. Intaha.
Al-Shaykh al-^Allamah Kamalud-Din al-Bayadi al-Hanafi (w. 1098 H)
telah menghuraikan kata-kata al-Imam Abu Hanifah di atas dalam kitabnya Isharatul-Maram min ^Ibaratul-Imam seperti berikut[2]:
فقال – أي أبو حنيفة -: (من قال لا أعرف ربّي في السماء أو في الأرض
فقد كفر) لكونه قائلاً باختصاص البارئ بجهة وحيّز وكلّ ما هو مختصّ بالجهة
والحيّز فإنه محتاج محدَث بالضرورة فهو قول بالنقص الصريح في حقّه تعالى
(وكذا من قال إنه على العرش ولا أدري العرش أفي السماء أو في الأرض)
لاستلزامه القول باختصاصه تعالى بالجهة والحيّز والنقص الصريح في شأنه سيما
في القول بالكون في الأرض ونفي العلوّ عنه بل نفي ذات الإله المنزه عن
التحيّز ومشابهة الأشياء
Maksudnya:
“Maka beliau – Abu Hanifah – berkata: (Barangsiapa berkata: “Aku tidak
tahu Tuhan-ku di langit atau di bumi”, maka dia telah kafir) kerana hal
keadaannya berkata dengan mengkhususkan Allah al-Bari’ itu dengan suatu
arah dan ruang sedangkan secara darurah setiap perkara yang dikhususkan
dengan arah dan ruang sememang suatu perkara yang berhajat (kepada
selainnya) lagi baharu. Ini adalah kata-kata yang membawa kekurangan
yang jelas pada hak Allah taala. – Abu Hanifah berkata: – (Demikian
juga, barangsiapa berkata: “Sesungguhnya Dia di atas Arasy, dan aku
tidak tahu adakah Arasy itu di langit atau di bumi) lantaran dia
memestikan pendapat dengan mengkhususkan Allah taala dengan arah, ruang
dan kekurangan yang jelas pada martabat Allah lebih-lebih lagi pendapat
yang membawa pegangan bahawa Allah ada di bumi dan penafian ketinggian
martabat Allah, bahkan penafian zat Tuhan yang disucikan dari ruang dan
persamaan dengan segala sesuatu”. Intaha.
Al-Imam al-Mutakallim al-Faqih al-Mu’arrikh al-Shaykh al-Fakhr ibn
al-Mu^allim al-Qurashi al-Dimashqi (w. 725 H) berkata dalam kitabnya Najmul-Muhtadi wa-Rajmul-Mu^tadi[3]:
نقلاً عن الشيخ الإمام أقضى القضاة نجم الدين في كتابه المسمى كفاية
النبيه في شرح التنبيه في قول الشيخ أبي إسحاق رضي الله عنه في باب صفة
الأئمة: “ولا تجوز الصلاة خلف كافر لأنه لا صلاة له فكيف يُقتدى به”. قال:
“وهذا يفهم من كفره مجمع عليه ومن كفّرنا من أهل القبلة كالقائلين بخلق
القرءان وبأنه لا يعلم المعدومات قبل وجودها ومن لم يؤمن بالقدر وكذا من
يعتقد أنّ الله جالس على العرش كما حكاه القاضي حسين هنا عن نصّ الشافعي
رضي الله عنه
Maksud:
“Nukilan daripada al-Shaykh al-Imam Aqdal-Qudah Najmud-Din dalam kitabnya yang berjudul Kifayatun-Nabih fi Sharhit-Tanbih
dalam pendapat al-Shaykh Abu Ishaq radiyaLlahu ^anhu dalam Bab Sifat
Para Imam: “Tidak boleh solat di belakang seseorang yang kafir kerana
tidak ada suatu solat pun baginya maka bagaimana pula dia boleh
diikuti”. Dia berkata: “Dan ini difahami dari kekufurannya adalah suatu
yang diijmakkan ke atasnya dan sesiapa yang telah kami kafirkan mereka
daripada kalangan ahli qiblat seperti golongan yang berpendapat dengan
aqidah bahawa al-Quran itu makhluk, dengan aqidah bahawa Allah tidak
mengetahui perkara yang tiada sebelum kewujudan perkara tersebut,
golongan yang tidak beriman dengan taqdir, demikian juga golongan yang
beriktikad bahawa Allah duduk di atas Arasy sebagaimana diceritakan oleh
al-Qadi al-Husayn di sini daripada nas al-Shafi^i radiyaLlahu anhu”. Intaha.
Al-Imam al-Hafiz Jalalud-Din ^Abdur-Rahman ibn Abi Bakr al-al-Suyuti (w. 911 H) berkata dalam kitabnya al-Ashbah wan-Naza’ir[4]:
قال الشافعي: لا يكفر أحد من أهل القبلة. واستثنى من ذلك: المجسّم ومنكر علم الجزئيات
Maksudnya:
“Al-Shafi^i berkata: “Tidak ada seorang pun ahli qiblat yang kafir.
Terkecuali dari hal itu ialah mujassim (orang beraqidah tajsim) dan
orang yang mengingkari ilmu (Allah berkenaan) juz’iyyat”. Intaha.
Antara aqidah mujassim ialah berpegang bahawa Allah itu adalah suatu
jisim yang mempunyai arah dan bertempat di suatu tempat. Antara mujassim
tersebut ialah Muhammad ibn Karram pengasas fahaman al-Karramiyyah
seperti yang disebut al-Imam Abu Mansur ^Abdul-Qahir ibn Tahir
al-Baghdadi (w. 429 H) dalam kitabnya al-Farq baynal-Firaq[5]:
فمنها: أن ابن كرّام دعا أتباعه إلى تجسيم معبوده وزعم أنه جسم له حدّ
ونهاية من تحته والجهة التي منها يلاقي عرشه… وقد ذكر ابن كرّام في كتابه
أن الله تعالى مماسٌّ لعرشه وأن العرش مكان له
Maksudnya:
“Antara kesesatannya: Bahawa Ibn Karram telah menyeru para pengikutnya
kepada tajsim Tuhannya dan menganggap Tuhannya itu suatu jisim yang
mempunyai had dan penghujung yang terdiri daripada arah bawah-Nya dan
arah yang bertemu dengan Arasy-Nya… Sesungguhnya Ibn Karram menyebut di
dalam kitabnya bahawa Allah taala bersentuhan dengan Arasy-Nya dan
bahawasanya Arasy adalah tempat bagi-Nya…”. Intaha.
Al-Shaykh Lisanul-Mutakallimin Abul-Mu^in Maymun ibn Muhammad al-Nasafi al-Hanafi (w. 508 H) berkata dalam kitabnya Tabsiratul-Adillah fi Usulid-Din[6]:
والله تعالى نفى المماثلة بين ذاته وبين غيره من الأشياء فيكون القول بإثبات المكان له ردًّا لهذا النصّ المحكم – أي قوله تعالى{ليس كمثله شيء} – الذي لا احتمال فيه لوجهٍ ما سوى ظاهره ورادُّ النصّ كافر عصمنا الله عن ذلك
Maksudnya:
“Dan Allah taala menafikan persamaan di antara zat-Nya dan di antara
selain-Nya yang terdiri daripada pelbagai perkara. Oleh itu, pendapat
yang menetapkan tempat bagi-Nya adalah suatu sanggahan bagi nas yang
muhkam ini iaitu {ليس كمثله شيء}[Surah al-Shura, ayat
11] yang di dalamnya tiada tanggungan bagi suatu sisi makna melainkan
makna zahirnya. Orang yang menyanggah nas tersebut adalah kafir. Semoga
kita dilindungi oleh Allah dari perkara tersebut”. Intaha.
Al-Shaykh Zaynud-Din yang lebih dikenali dengan nama Ibn Nujaym al-Hanafi (w. 970 H) berkata dalam kitabnya al-Bahr al-Ra’iq (dalam bab hukum golongan murtad, juz. 5, hlm. 129):
ويكفر بإثبات المكان لله تعالى فإن قال: الله في السماء فإن قصد حكاية ما جاء في ظاهر الأخبار لا يكفر وإن أراد المكان كفر
Maksudnya:
“Dan kufur dengan sebab penetapan tempat bagi Allah taala. Oleh itu,
jika seseorang berkata: “Allah di langit”, sekiranya dia bertujuan
menceritakan suatu yang datang dalam zahir nas al-Quran dan Hadis maka
dia tidak kafir, dan sekiranya dia bermaksud tempat (bagi Allah taala)
maka dia telah kafir”. Intaha.
Al-Shaykh Shuhabud-Din Ahmad ibn Muhammad al-Misri al-Shafi^i
al-Ash^ari yang dikenali dengan nama Ibn Hajar al-Haytami (w. 974 H)
berkata dalam kitabnya al-Minhajul-Qawim ^alal-Muqaddimatil-Hadramiyyah[7]:
واعلم أنّ القرافي وغيره حكوا عن الشافعي ومالك و أحمد وأبي حنيفة رضي
الله عنهم القول بكفر القائلين بالجهة والتجسيم وهم حقيقون بذلك
Maksudnya:
“Dan ketahuilah bahawa al-Qarafi dan selain beliau telah menceritakan
daripada al-Shafi^i, Malik, Ahmad dan Abu Hanifah radiyaLlahu ^anhum
tentang pendapat kufurnya golongan yang berpendapat dengan arah dan
tajsim (bagi Allah taala), dan mereka (para imam mazhab tersebut) pasti
tentang perkara tersebut”. Intaha.
Al-Shaykh al-Mulla ^Ali al-Qari al-Hanafi (w. 1014 H) berkata dalam kitabnya Mirqatul-Mafatih Sharh Mishkatil-Masabih[8]:
بل قال جمع منهم – أي من السلف – ومن الخلف إنّ معتقد الجهة كافر كما
صرح به العراقي وقال: إنه قول لأبي حنيفة ومالك والشافعي و الأشعري
والباقلاني
Maksudnya:
“Bahkan sekumpulan daripada kalangan ulama salaf dan ulama khalaf bahawa
orang yang beriktikad dengan adanya arah bagi Allah adalah kafir
seperti yang diterangkan oleh al-^Iraqi dengan jelas iaitu dia berkata:
“Sesungguhnya ini adalah pendapat bagi Abu Hanifah, Malik, al-Shafi^i,
al-Ash^ari dan al-Baqillani”. Intaha.
Al-Shaykh al-Mulla ^Ali al-Qari berkata lagi dalam kitabnya Sharhul-Fiqhil-Akbar[9]:
وكذا من قال بأنه سبحانه جسم وله مكان ويمرّ عليه زمان ونحو ذلك كافر حيث لم تثبت له حقيقة الإيمان
Maksudnya:
“…dan demikian juga orang yang berpendapat bahawa Allah subhanahu
itu suatu jisim, mempunyai suatu tempat, dilalui oleh suatu masa dan
seumpamanya adalah kafir yang hakikat iman tidak sabit baginya”. Intaha.
Al-Shaykh ^Abdul-Ghani al-Nabulusi al-Hanafi (w. 1143 H) berkata dalam kitabnya al-Fathur-Rabbani wal-Faydur-Rahmani[10]:
وأمّا أقسام الكفر فهي بحسب الشرع ثلاثة أقسام ترجع جميع أنواع الكفر
إليها وهي: التشبيه والتعطيل والتكذيب… وأمّا التشبيه: فهو الاعتقاد بأن
الله تعالى يشبه شيئًا من خلقه كالذين يعتقدون أن الله تعالى جسم فوق العرش
أو يعتقدون أن له يدين بمعنى الجارحتين… أو أنه في السماء أو في جهة من
الجهات الستّ أو أنه في مكان من الأماكن أو في جميع الأماكن أو أنه ملأ
السموات والأرض… وجميع ذلك كفر صريح والعياذ بالله تعالى
Maksudnya:
“…dan adapun bahagian-bahagian kufur itu maka menurut syarak pembahagian
kufur itu ada tiga bahagian yang dirujuk oleh semua jenis kufur[11] kepada pembahagian ini iaitu tashbih, ta^til dan takdhib… Dan adapun tashbih
maka istilah ini bermaksud iktikad bahawa Allah taala menyamai atau
menyerupai sesuatu dari makhluk-nya seperti mereka yang beriktikad
bahawa Allah taala itu suatu jisim di atas Arasy atau mereka beriktikad
bahawa Dia mempunyai anggota tangan… atau bahawa Dia di langit atau di
suatu arah dari arah yang enam atau di suatu tempat dari sebarang tempat
atau di semua tempat atau Dia memenuhi segala langit dan bumi… dan
semua itu adalah suatu kufur yang jelas dan kita mengharapkan
perlindungan dengan Allah taan”. Intaha.
Al-Shaykh al-^Allamah Muhammad Arshad ibn ^Abdullah al-Banjari berkata dalam kitabnya Tuhfatur-Raghibin[12] berkenaan golongan al-Mujassimah al-Mushabbihah:
“…(dan) setengah mereka itu iktikadnya bahawa Allah taala datang dan turun dengan zat-Nya serta bergerak dan berpindah daripada sesuatu tempat kepada suatu tempat (dan setengah) mereka itu iktikadnya bahawa allah taala duduk di atas Arasy (dan setengah) mereka itu iktikadnya bahawa Allah taala masuk pada Arasy dan Arasy itulah tempat kediaman-Nya (Shahdan adalah) perpegangan setengah kaum Mujassimah pada iktikadnya yang tersebut itu zahir (ayat) dan hadith yang mutashabih dan dinamai pula kaum Mujassimah itu Mushabbihah (Kata Imam Fakhrud-Din al-Razi) yang Mujassimah itu Mushabbihah dan Mushabbihah itu kafir (kerana) diithbatkannya bagi hak Allah taala berjisim dan akan jisim itulah yang disembahnya (Dan barangsiapa) menyembah jisim maka sanya jadi kafir…”. Intaha [dipindah dari tulisan jawi].
“…(dan) setengah mereka itu iktikadnya bahawa Allah taala datang dan turun dengan zat-Nya serta bergerak dan berpindah daripada sesuatu tempat kepada suatu tempat (dan setengah) mereka itu iktikadnya bahawa allah taala duduk di atas Arasy (dan setengah) mereka itu iktikadnya bahawa Allah taala masuk pada Arasy dan Arasy itulah tempat kediaman-Nya (Shahdan adalah) perpegangan setengah kaum Mujassimah pada iktikadnya yang tersebut itu zahir (ayat) dan hadith yang mutashabih dan dinamai pula kaum Mujassimah itu Mushabbihah (Kata Imam Fakhrud-Din al-Razi) yang Mujassimah itu Mushabbihah dan Mushabbihah itu kafir (kerana) diithbatkannya bagi hak Allah taala berjisim dan akan jisim itulah yang disembahnya (Dan barangsiapa) menyembah jisim maka sanya jadi kafir…”. Intaha [dipindah dari tulisan jawi].
Al-Shaykh Zaynul-^Abidin ibn Muhammad al-Fatani yang masyhur dengan panggilan Tuan Minal Fatani berkata dalam kitabnya Irshadul-^Ibad ila Sabilir-Rashad[13]:
“…dan sanya telah banyak pada zaman ini beberapa manusia yang mendakwakan dirinya alim yang mengajar ia akan manusia yang awam dengan pengajaran yang salah dan beberapa iktikad dan rahsia yang menyesatkan hamba Allah dan setengah mereka itu yang berpegang dengan zahir ayat Quran yang mutashabihah atau Sunnah yang mutashabihah pada hal tiada dilentangkan dengan qawati^ ^aqliyyah dan naqliyyah yang muhkamat tetapi berpegang mereka itu dengan zahir ayat yang mutashabihah maka jatuh mereka itu di dalam laut kufur maka sesat mereka itu dan menyesat oleh mereka itu akan manusia yang awam maka adalah mereka itu seperti Dajjal atau terlebih jahat daripada Dajjal…”. Intaha [dipindah dari tulisan jawi].
“…dan sanya telah banyak pada zaman ini beberapa manusia yang mendakwakan dirinya alim yang mengajar ia akan manusia yang awam dengan pengajaran yang salah dan beberapa iktikad dan rahsia yang menyesatkan hamba Allah dan setengah mereka itu yang berpegang dengan zahir ayat Quran yang mutashabihah atau Sunnah yang mutashabihah pada hal tiada dilentangkan dengan qawati^ ^aqliyyah dan naqliyyah yang muhkamat tetapi berpegang mereka itu dengan zahir ayat yang mutashabihah maka jatuh mereka itu di dalam laut kufur maka sesat mereka itu dan menyesat oleh mereka itu akan manusia yang awam maka adalah mereka itu seperti Dajjal atau terlebih jahat daripada Dajjal…”. Intaha [dipindah dari tulisan jawi].
Al-Shaykh al-^Allamah al-Muhaddith al-Faqih Abul-Mahasin Muhammad
al-Qawuqji al-Tarabulusi al-Lubnani al-Hanafi (w. 1305 H) berkata dalam
kitabnya al-I^timad fil-I^tiqad[14]:
ومن قال لا أعرف الله في السماء هو أم في الأرض كفر لأنه جعل أحدهما له مكانًا
Maksudnya:
“…dan barangsiapa berkata: “Aku tidak mengenal Allah itu sama ada Dia di
langit atau di bumi” maka dia telah kafir kerana dia menjadikan salah
satu daripada dua benda tersebut sebagai suatu tempat bagi-Nya”. Intaha.
Al-Shaykh Muhammad Zahid al-Kawthari – Wakilul-Mashikhah
al-Islamiyyah di negara Khilafah ^Uthmaniyyah – (w. 1371 H) berkata
dalam kitabnya Maqalatul-Kawthari[15]:
إن القول بإثبات الجهة له تعالى كفر عند الأئمة الأربعة هداة الأمة كما نقل عنهم العراقي على ما في شرح المشكاة لعلي القاري
Maksudnya:
“Sesungguhnya pendapat yang menetapkan arah bagi Allah taala itu adalah
suatu kekufuran di sisi para imam yang empat yang menjadi pemimpin
hidayah umat sebagaimana yang dinukilkan oleh al-^Iraqi berdasarkan apa
yang ada di dalam kitab Sharhul-Mishkah oleh [al-Mulla] ^Ali al-Qari”. Intaha.
Al-^Allamah al-Shaykh al-Muhaddith al-Hafiz al-Faqih ^AbduLlah
al-Harari yang dikenali dengan gelaran al-Habashi (w. 1429 H) berkata
dalam kitabnya al-Siratul-Mustaqim[16]:
ويكفر من يعتقد التحيّز لله تعالى أو يعتقد أن الله شيء كالهواء أو
كالنور يملأ مكانًا أو غرفة أو مسجدًا ونسمّي المساجد بيوت الله لا لأن
الله يسكنها بل لأنها أماكن يُعبَدُ الله فيها. وكذلك يكفر من يقول: (الله
يسكن قلوب أوليائه) إن كان يفهم الحلول. وليس المقصود بالمعراج وصول الرسول
إلى مكان ينتهي وجود الله تعالى إليه ويكفر من اعتقد ذلك إنما القصدُ من
المعراج هو تشريف الرسول صلى الله عليه وسلم باطلاعه على عجائب في العالم
العلويّ وتعظيمُ مكانته ورؤيته للذات المقدس بفؤاده من غير أن يكون الذات
في مكانٍ
Maksudnya:
“Dan kafirlah sesiapa yang beriktikad ada ruang bagi Allah taala atau
beriktikad bahawa Allah adalah suatu seperti udara atau seperti cahaya
yang memenuhi suatu tempat atau bilik atau masjid. Kita menamakan masjid
sebagai rumah Allah bukanlah kerana Allah mendiami masjid, tetapi
kerana masjid itu suatu tempat yang di dalamnya Allah disembah. Demikian
juga kafirlah sesiapa yang berkata: “Allah mendiami hati para wali-Nya”
jika dia memahami (ungkapan tersebut) dengan aqidah hulul. Mi^raj
bukanlah bermaksud sampainya Rasul ke suatu tempat yang kewujudan Allah
taala sampai padanya, dan kafirlah sesiapa yang beriktikad begitu.
Tujuan Mi^raj hanyalah kemuliaan atau keraian buat Rasul sallaLlahu
^alayhi wa-sallam dengan mendedahkan kepada baginda tentang
perkara-perkara ajaib di alam tinggi dan juga suatu pengagungan
kedudukan baginda. Baginda melihat Zat Yang Maha Suci dengan hatinya
tanpa Zat tersebut ada di suatu tempat”. Intaha.
WaLlahu a^lam.
___________________________________
[1]Abu Hanifah al-Nu^man ibn Thabit, al-Fiqhul-Absat – dikumpulkan dalam Majmu^ Rasa’il Abi Hanifah dengan tahqiq al-Kawthari – , t. pt., hlm. 12.
[2]
Al-Bayadi, Isharatul-Maram min ^Ibaratul-Imam, Mustafa al-Halabi, Kaherah, hlm. 200.
[3]
Ibnul-Mu^allim al-Qurashi, Najmul-Muhtadi wa-Rajmul-Mu^tadi, manuskrip, National Library – Paris/ 638, hlm. 287 [akan dipaparkan pada suatu masa mendatang in sha' Allah].
[4]
Al-Suyuti, al-Ashbah wan-Naza’ir fi Qawa^id wa-Furu^ Fiqh al-Shafi^i – lihat dalam Kitab al-Riddah – , al-Maktabah al-Tawfiqiyyah, t.tp., hlm. 747.
[5]
^Abdul-Qahir al-Baghdadi, al-Farq baynal-Firaq, Maktabah Dar al-Turath, Kaherah, hlm. 227, 228.
[6]
Abul-Mu^in al-Nasafi, Tabsiratul-Adillah fi Usulid-Din, t.pt. Damsyik, juz. 1, hlm. 169.
[7]
Ibn Hajar al-Haytami, al-Minhajul-Qawim ^alal-Muqaddimatil-Hadramiyyah, Mua’assasah ^Ulum al-Qur’an, Damsyik, hlm. 224.
[8]
Mulla ^Ali al-Qari, Mirqatul-Mafatih Sharh Mishkatil-Masabih, Dar al-Fikr, Beirut, juz. 3, hlm. 300.
[9]
Mulla ^Ali al-Qari, Sharhul-Fiqhil-Akbar, Dar al-Kutub al-^Ilmiyyah, Beirut, hlm. 272.
[10]
Al-Nabulusi, al-Fathur-Rabbani wal-Faydur-Rahmani, t. pt., Beirut, hlm. 124.
[11]
Iaitu tiga jenis kufur: kufur iktikad, kufur perbuatan dan kufur perkataan.
[12]
Muhammad Arshad al-Banjari, Tuhfatur-Raghibin fi Bayan Haqiqah Imanil-Mu’minin, Maktabah wa-Matba^ah Muhammad al-Nahdi wa-Awladih, Singapura – Jeddah, t. th., hlm. 17.
[13]
Al-Shaykh Zaynul-^Abidin ibn Muhammad al-Fatani, Irshadul-^Ibad ila Sabilir-Rashad, al-Matba^ah al-Ahmadiyyah, Singapura, 1343 H, hlm. 3.
[14]
Al-Qawuqji, al-I^timad fil-I^tiqad, cetakan dengan izin anak penulis, Kaherah, hlm. 5.
[15]
Al-Kawthari, Maqalatul-Kawthari, Dar al-Ahnaf, Riyadh, hlm. 321.
[16]
^Abdullah al-Harari, al-Siratul-Mustaqim, Dar al-Mashari^ lit-Tiba^ah wan-Nashr wat-Tawzi^, Beirut, hlm. 26.
0 komentar:
Posting Komentar