Pendapat Syaikh Ibnu Taimiyah Mengenai Maulid
Syaikh Ibnu Taymiyyah telah berkata: Kadangkala diberikan pahala
kepada sebahagian manusia ketika melakukan maulid. Begitulah seperti
mana yang dilakukan oleh masyarakat samada sebagai menyerupai orang
Nasrani pada kelahiran Nabi Isa عليه السلام, atau karena kecintaan
kepada Nabi صلى الله عليه وسلم dan membesarkan baginda صلى الله عليه
وسلم . Dan Allah mungkin memberi pahala di atas kasihsayang dan
kesungguhan ini, tidak karena bid’ahnya amalan ini.
Kemudian Ibnu Taimiyah berkata lagi: Ketahuilah, bahawa diantara
amalan-amalan itu ada yang mengandungi kebaikan karena itu ianya
disyariatkan. Ada juga amalan yang berupa bid’ah sayyiah atau
seumpamanya, maka amalan ini salah dan satu penyelewengan daripada
agama, seperti hal dan keadaan orang munafiq dan fasiq.
Hal ini telah dilakukan oleh ramai orang pada akhir-akhir ini. Disini
saya bentangkan dua cara dari segi adab untuk mengatasinya:-
Pertama: Hendaklah kamu berpegang teguh pada sunnah
Rasulullah صلى الله عليه وسلم zahir dan bathin pada diri kamu dan mereka
yang taat kepada kamu. Juga hendaklah kamu taat kepada yang ma’ruf dan
ingkar kepada yang mungkar.
Kedua: Hendaklah kamu menyeru manusia supaya
melakukan sunnah seberapa terdaya. Dan jika terdapat orang yang
melakukan demikian hendaklah kamu terus galakkan, kecuali jika ianya
mendatangkan tidak baik. Jangan menyeru kepada meninggalkan yang mungkar
dengan melakukan yang lebih mungkar. Jangan meninggalkan perbuatan yang
wajib atau sunnah, karena dengan meninggalkannya kamu telah melakukan
sesuatu yang lebih mudharat daripada melakukan yang makhruh.
Sekiranya ada bid’ah yang berunsur kebajikan, seberapa daya gantikan
dengan kebajikan yang disyariatkan, karena memang tabiat manusia tidak
mahu meninggalkan sesuatu kecuali ada gantinya. Hendaklah jangan kita
lakukan amalan yang baik kecuali kita lakukan amalan yang sama baiknya
atau yang lebih baik lagi.
Memuliakan peringatan maulid, dan sewaktu-waktu menjadikannya sebagai
amalan yang adakalanya dilakukan oleh setengah orang, mendapat pahala
yang besar, karena mereka mempunyai niat yang baik dan mengandungi
unsur-unsur memuliakan Nabi صلى الله عليه وسلم, sebagaimana yang saya
sebutkan tadi. Tetapi adakalanya amalan yang baik bagi sesetengah
mu’min, dipandang buruk oleh mu’min yang lain.
Imam Ahmad pernah diberitahu bahawa seorang putera raja telah
membelanjakan lebih kurang 1,000 dinar untuk sebuah al-Quran. Maka
jawabnya, walaupun mahu dibelanjakan dengan emas sekalipun biarkanlah.
Padahal menurut mazhab Imam Ahmad menghiasi al-Quran itu adalah makhruh.
Ada juga yang berpendapat bahawa perbelanjaan 1,000 dinar itu adalah
untuk memperbaharui kertas dan tulisan. Tetapi maksud Imam ahmad masalah
ini ada bercampur kebaikan dan keburukannya. Maka itu tidak
digemarinya.(9)
Pendapat saya (Sayyid Muhammad ibn Alwi al-Maliki) mengenai maulid
Pendapat kita, sesungguhnya sambutan kelahiran Nabi صلى الله عليه
وسلم yang mulia tidak mempunyai kaifiat yang tertentu yang perlu diikuti
oleh semua orang atau cara yang kita wajibkan atas semua. Bahkan,
bahawa apa sahaja yang boleh menyeru umat manusia ke arah kebaikan,
mengumpulkan mereka atas petunjuk Allah, serta mendidik mereka kepada
apa juga yang boleh memberi manfaat kepada agama mereka, boleh
merealisasikan tujuan maulid nabi ini.
Oleh yang demikian, jika kita berkumpul dalam majlis puji-pujian ke
atas Nabi صلى الله عليه وسلم yang mana padanya ada ingatan terhadap
kekasih kita صلى الله عليه وسلم, keutamaan baginda, jihad baginda serta
khususiat baginda, (walaupun kita tidak membaca kitab maulid yang
dikenali ramai, – seperti maulid ad-daibaie dan al-barzanji – karena ada
sebahagian yang menyangka bahawa majlis maulid itu tidak akan sempurna
melainkan dengan membaca kitab-kitab tersebut), kemudian kita mendengar
pula apa yang diperkatakan oleh para pendakwah dalam memberi peringatan
dan petunjuk, serta apa yang dibacakan oleh qari’ daripada ayat-ayat
Al-Qur’an.
Saya (as-Sayyid Muhammad Alwi al-Maliki) ada mengatakan: Jika kita
melakukan demikian, sesungguhnya ia telah termasuk dalam lingkungan
makna maulid Nabi yang mulia, dan tercapailah maksud sambutan ini, dan
saya melihat ia tidak diperselisihkan oleh sesiapa jua.
.
____________________________________________________________
.
____________________________________________________________
Catatan kaki:-
(9) Begitulah pendapat Ibnu Taymiyah yang jelas tidak mengingkari
sambutan ini, walaupun beliau mengingkari apa-apa perbuatan mungkar yang
ada pada sambutan ini (sama seperti fahaman kita yang telah diterangkan
sebelum ini). Malah Ibnu Taymiyah menyamakan hukum sambutan ini dengan
jawapan Imam Ahmad pada perbelanjaan besar untuk menghiasi mushaf. Namun
demikian mereka yang mengingkari sambutan ini, akan menggunakan
pendapat Ibnu Taymiyah secara umum dalam memerangi bid’ah (yang sesat –
pada pandangan mereka) sambutan maulid Nabi صلى الله عليه وسلم, sambil
meninggalkan apa yang dikatakan sendiri oleh Ibnu Taymiyah dalam perkara
ini secara khusus. Semoga Allah memberi hidayah kepada semua.
0 komentar:
Posting Komentar