Berikut kami temukan kitab terjemah dari karangan al-‘Allamah
asy-Syaikh as-Sayyid Muhammad bin ‘Alwi bin Abbas bin Abdul Aziz
al-Maliki al-Hasani berjudul “Holal Ihtefaal Bezikra-al Moulidin Nabawee
al-Shareef”
(حول الاحتفال بذكرى المولد)
Dari sumber di sini: http://al-fanshuri.blogspot.com/
Tulisan asli di web sumber ada berjilid-jilid. Tulisan sangat panjang, maka berkonsentrasilah.
Sekitar Peringatan Maulid Nabi Yang Mulia صلى الله عليه وسلم
Mengapa Kita Memperingati Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم?
Banyak pendapat telah disuarakan dari segi hukum mengenai
memperingati maulid junjungan kita Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم.
Bagaimana pun tidaklah menjadi tujuan saya yang utama untuk membahaskan
soal ini, karena apa yang sering saya fikirkan dan difikirkan oleh para
cendikiawan, adalah mengenai masalah-masalah yang jauh lebih penting
daripada perkara ini. Tetapi oleh karena desakan para shahabat yang
ingin mengetahui pendapat saya dalam hal ini dan karena saya takut
terdiri dalam golongan mereka yang menyembunyikan ilmu pengetahuan, maka
saya menuliskan risalah ini dengan harapan agar Allah Ta’ala
mengarahkan kita semua ke jalan yang benar. آمين
Sebelum saya membentangkan dalil-dalil saya mengenai mengadakan
sambutan Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم, saya suka menjelaskan di sini
beberapa perkara:-
Pertama: Kami mengatakan harus memperingati maulid
baginda صلى الله عليه وسلم dan harus berkumpul untuk mendengar sirah
Rasulullah صلى الله عليه وسلم, bershalawat kepadanya, mendengar
qasidah-qasidah yang memujinya, mengadakan jamuan makan, yang mana semua
ini akan menimbulkan kegembiraan dan ketenangan di hati sanubari kaum
muslimin.
Kedua: Kami tidak mengatakan sunnah memperingati
maulid baginda صلى الله عليه وسلم, pada malam tertentu sahaja, malah
siapa yang mengi’tiqadkan sedemikian, sebenarnya dia telah membuat satu
bid’ah didalam agama. Sebab mengingati dan menghayati sejarah صلى الله
عليه وسلم itu adalah wajib dilakukan pada setiap waktu dan masa dengan
sepenuh jiwa.
Memang benar, memperingati maulid baginda صلى الله عليه وسلم pada
bulan keputeraannya merupakan seruan yang lebih kuat dalam mengumpulkan
lebih ramai umat Islam untuk menghadiri majlis-majlis tersebut. Ini akan
meninggikan lagi syiar Islam, menghubungkan kisah-kisah zaman dahulu
dengan zaman kini, dan mendatangkan manfaat bagi mereka yang tidak hadir
daripada mereka yang hadir.
Ketiga: Kumpulan-kumpulan seperti ini merupakan satu
perantaraan dan peluang emas untuk berdakwah. Kesempatan ini harus
tidak diabaikan, terutama sekali apabila menjadi satu kewajipan bagi
para pendakwah dan para ulama untuk mengingatkan umat Islam tentang
riwayat hidup Rasulullah صلى الله عليه وسلم, mengenalkan mereka tentang
akhlaq, pergaulan, ibadah baginda serta mengajak mereka kepada kebaikan,
dan menjauhkan diri mereka daripada bencana, bid’ah dan fitnah.
Dalil-dalil Yang Mengharuskan Memperingati Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم
Dalil Pertama
Bahawa memperingati maulid Nabi صلى الله عليه وسلم, melambangkan satu
kegembiraan dan kebahagiaan terhadap junjungan kita Rasulullah صلى الله
عليه وسلم . Malah orang kafir (abu Lahab) juga mendapat manfaat dengan
kegembiraan ini.(1)
Telah disebutkan di dalam kitab al-Bukhari, bahawa Abu Lahab telah
diringankan siksaannya pada tiap-tiap hari Itsnin karena ia telah
membebaskan hambanya Tsuwaibah, apabila hambanya itu membawa khabar akan
keputeraan Nabi صلى الله عليه وسلم.
Hal ini juga diterangkan dalam sebuah syair al-Hafiz Syamsuddin Muhammad Nasiruddin ad-Dimasyqi:-
إِذَكَانَ هَذَا كَافؤرًا جَاءَ ذَمُّهُ * بِتَبَّتْ يَدَاهُ فِيْ الجَحِيْمِ مُخَلَّدًا
أَتَى أَنَّهُ فِيْ يَوْمٍ الإِثْنَيْنِ دَائِمًا * يُخَفَّفُ عَنْهُ لِلسُّرُوْرِ بِأَحْمَدَا
فَمَا الظَّمُّ بِالعَبْدِ الذَّيْ كَانَ عُمْرُهُ * بِاَحْمَدَ مَسْرُوْرًا وَمَاتَ مُوَحِّدَا
Artinya:
Jikalau sikafir ini (Abu Lahab) yang telah datang cercaan Allah kepadanya (di dalam surah al-Masad) dan celakalah kedua tangannya didalam neraka selama-lamanya
Telah datang (khabar) sesungguhnya dia pada setiap Isnin sentiasa diringankan (azab siksa) darinya karena kegembiraan dengan kelahiran Muhammad (صلى الله عليه وسلم)
Maka tidak syak lagi, bagi seorang hamba yang sepanjang hayatnya bergembira dengan Muhammad (صلى الله عليه وسلم) dan mati dalam keadaan mengesakan Allah (sudah tentu mendapat kelebihan melebihi daripada apa yang dikurniakan kepada Abu Lahab)
Kisah ini diriwayatkan didalam Shahih al-Bukhari, bab nikah dan
dinukilkan oleh Ibn Hajar di dalam kitabnya al-Fath. Juga diriwayatkan
oleh Imam Abdurrazak as-San’ani didalam kitabnya al-Musannaf (jilid 7
mukasurat 478), al-Hafiz didalam kitabnya al-Dala’il, Ibn Katsir di
dalam kitabnya, al-Bidayah bab as-Sirah an-Nabawiyyah (jilid 1 mukasurat
224). Ibn ad-Daiba asy-Syaibani didalam kitabnya Hada’iq al-Anwar
(jilid 1, mukasurat 134), Imam Hafiz al-Baghawi didalam kitabnya Syarah
Sunnah (jilid 9 mukasurat 76), Ibn Hisyam dan as-Suhaili didalam
al-Raudh al-Unuf (jilid 5 mukasurat 192), al-Amiri didalam kitabnya
Bahjatul Mahaafil (jilid 1 mukasurat 41).
Imam al-Baihaqi berkata, bahawa walaupun hadits ini hadits mursal,
tetapi ia boleh diterima karena telah dinaqalkan oleh Imam al-Bukhari
hadits ini di dalam kitabnya. Para ulama yang telah disebutkan tadi,
juga sependapat menerima hadits ini karena perkara itu terdiri dari bab
manaqib dan khosois (keistimewaan), fadhoil (kelebihan) dan bukannya
perkara berkaitan hal hukum halal dan haram. Para penuntut ilmu agama
tentu sekali tahu perbezaan istidlal (pengambilan dalil) dengan hadits
pada bab manaqib atau ahkam.
Berkenaan dengan manfaat seorang kafir daripada amal perbuatannya
sendiri, banyak ulama telah membahaskannya. Tetapi tidak dapat saya
terangkan sepenuhnya disini. Asalnya adalah apa yang disebutkan di dalam
kitab al-Bukhari berkenaan dengan Abu Thalib mendapat keringanan siksa
disebabkan doa Rasulullah صلى الله عليه وسلم.
Dalil Kedua
Nabi صلى الله عليه وسلم sendiri memuliakan maulidnya, dan bersyukur
kepada Allah Ta’ala pada maulidnya, diatas nikmat dan kelebihan yang
besar yang telah diberikan Allah ke atas wujudnya di alam semesta ini,
yang membawa kebahagiaan pula kepada segala yang maujud diatas mukabumi
ini.
Baginda صلى الله عليه وسلم memuliakan maulidnya juga dengan berpuasa.
Hal ini diterangkan oleh sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Abu
Qatadah:
أَنَّ رَسُوْلَ الله صَلى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ الإِثْنَيْنِ، فَقَالَ: فِيْهِ وُلِدْتُ، وَفِيْهِ أُنْزِلَ عَلَيَّ (رواه الإمام مسلم في الصحيح في كتاب الصيام)
Artinya: Nabi صلى الله عليه وسلم pernah ditanya akan sebab baginda berpuasa pada hari Itsnin. Baginda menjawab: Pada hari itu aku diputerakan, dan pada hari itu juga wahyu turun kepadaku.” (Hadits riwayat Muslim; Bab Puasa)(2)
Ini jelas menunjukkan bahawa Nabi صلى الله عليه وسلم pernah menyambut
maulidnya. Cuma bentuknya sahaja berlainan, namum haqiqatnya sama,
iaitu samada disambut dengan berpuasa, atau mengadakan jamuan makan atau
berkumpul untuk mengingati baginda atau bershalawat ketas baginda
ataupun mendengar ajaran-ajaran, pesanan-pesanan dan petunjuk dari
baginda صلى الله عليه وسلم.
Dalil Ketiga
Sesungguhnya bergembira dengan Baginda صلى الله عليه وسلم dituntut melalui perintah Al-Quran dari firman Allah Ta’ala :
قُلْ بِفَضْلِ ٱللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُواْ…
Artinya: “Katakan (wahai Muhammad), dengan kurnia Allah dan rahmatNya, hendaklah dengan itu mereka bergembira …” (Surah Yunus:58 )
Maka Allah Ta’ala lah yang memerintahkan kita untuk bergembira dengan
rahmat, dan Nabi صلى الله عليه وسلم sebesar-besar rahmat. Allah Ta’ala
telah berfirman :
وَمَآ أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ
Artinya: “Dan tidak Kami utuskan engkau (wahai Muhammad) melainkan sebagai rahmat untuk semesta alam”. (al-Anbiya:107)
Dan dikuatkan lagi tafsiran ini, pakar dalam pentafsiran al-Quran,
hibrul ummah wa turjumaanul Quran al-Imam Ibn Abbas رضي الله عنهما. Abu
Syeikh meriwayatkan dari Ibn Abbas رضي الله عنهما pada membicarakan ayat
di atas beliau telah berkata: فصل الله ialah ilmu, manakala ورحمته
adalah Muhammad صلى الله عليه وسلم. Allah telah berfirman: وَمَآ
أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ “Dan tidaklah kami utuskan
engkau melainkan sebagai rahmat kepada sekalian alam.”(3)
Maka kegembiraan dengan baginda صلى الله عليه وسلم adalah dituntut
pada setiap waktu, pada setiap nikmat, dan pada setiap keutamaan, tetapi
dikuatkan lagi tuntutan ini pada setiap hari itsnin dan setiap kali
bulan Rabi’ul Awwal. Ini adalah karena kuatnya kesesuaiannya serta
bertepatan dengan waktunya.
Dalil Keempat
Sesungguhnya Nabi صلى الله عليه وسلم selalu mengambil kira ikatan
masa, dengan peristiwa-peristiwa besar dalam agama yang telah berlalu
sebelumnya. Apabila datangnya masa berlakunya peristiwa tersebut ia
menjadi peluang bagi mengingatinya dan membesarkan hari tersebut karena
peristiwa tersebut.
Nabi صلى الله عليه وسلم sendiri telah menetapkan kaedah ini seperti
mana dijelaskan dalam hadits shahih bahawa ketika baginda berhijrah ke
Madinah, baginda mendapati orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura’. Lalu
baginda bertanya mereka. Mereka lalu menjawab: itulah hari Fir’aun
ditenggelamkan dan Musa diselamatkan. Maka kami berpuasa sebagai
bersyukur kepada Allah Ta’ala. Maka Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam:
نَحْنُ أَوْلَى بِمُوسَى مِنْكُمْ
Artinya: Kami lebih layak bagi Musa daripada kalian. Maka baginda pun berpuasa dan memerintahkan sahabat berpuasa.(4)
Dalil Kelima
Bahawa menyambut maulid Nabi صلى الله عليه وسلم membawa kita
bershalawat dan mengucapkan salam kepada Nabi صلى الله عليه وسلم, yang
mana hal ini sangat dituntut sebagimana firman Allah Ta’ala:
إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلاَئِكَـتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِيِّ يٰأَيُّهَا ٱلَّذِينَ آمَنُواْ صَلُّواْ عَلَيْهِ وَسَلِّمُواْ تَسْلِيماً
Artinya: Sesungguhnya Allah dan MalaikatNya bershalawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman shalawatlah keatasnya dan salamlah dengan sebaik-baik salam.” (Surah al-Ahzab:56)
Apa yang berasaskan sesuatu yang dituntut oleh syara’, maka ia turut
dituntut oleh syara’. Malah shalawat ke atas baginda صلى الله عليه وسلم
mempunyai faedah yang tidak terkira banyaknya, dimana pena ini tidak
sanggup menghitung kesan-kesan nuraninya yang menyelubungi orang yang
bershalawat dan salam itu.
Dalil Keenam
Sesungguhnya sambutan Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم dipenuhi dengan
memperingati keputeraan baginda yang mulia. Pada sambutan itu kita kan
diingatkan dengan mukjizat-mukjizat baginda, sirah baginda agar kita
akan lebih mengenali baginda صلى الله عليه وسلم.
Bukankah kita diperintahkan untuk mengenali, mencontohi jejak
langkah, mengikuti amalan, dan beriman dengan mukjizat serta membenarkan
segala keterangan/tanda-tanda baginda? Dan kitab-kitab maulid banyak
memaparkan semua ini.
Dalil ketujuh
Dengan mengadakan sambutan Maulid ini juga sebagai melaksanakan
sebahagian kewajipan kita dengan menerangkan sifat-sifat baginda yang
sempurna, dan akhlak-akhlak baginda yang mulia.
Diriwayatkan, para penyair datang kepada Rasulullah صلى الله عليه
وسلم lalu melantunkan bacaan qasidah-qasidah mereka (memuji baginda) dan
baginda meredhai perbuatan mereka seraya memberi ganjaran dengan
perkara-perkara yang baik seperti mendoakan mereka.(5)
Kalaulah baginda صلى الله عليه وسلم redha sesiapa yang memuji
Baginda, bagaimana mungkin baginda tidak redha atas mereka yang
menghimpunkan segala sifat baginda yang mulia. Maka ia merupakan suatu
perkara yang dapat mendekatkan diri kepada baginda صلى الله عليه وسلم
dengan melakukan perkara yang membuatkan kita memperolehi kecintaan dan
keredhaannya.
Dalil Kedelapan
Sesungguhnya mengetahui sifat-sifat, mukjizat-mukjizat dan ciri-ciri
baginda صلى الله عليه وسلم membawa kepada kesempurnaan iman dan
kecintaan kepada baginda. صلى الله عليه وسلم Hal ini karena tabiat
semulajadi manusia adalah menyukai sesuatu yang indah, dalam bentuk baik
dari segi rupa mahupun akhlak, ilmu mahupun amalan, keadaan mahupun dan
kepercayaan.
Dan tiadalah yang lebih terindah, sempurna dan utama dari akhlak dan
sifat-sifat baginda صلى الله عليه وسلم. Menambahkan kecintaan kepada
baginda صلى الله عليه وسلم serta kesempurnaan iman amatlah dituntut oleh
syara’, dan apa yang boleh membantu menyuburkan keduanya, maka ianya
jua dituntut oleh syara’.
Dalil Kesembilan
Mengagungkan baginda صلى الله عليه وسلم dituntut oleh syara’.
Manakala bergembira dengan maulid baginda صلى الله عليه وسلم dengan
menzahirkan kegembiraan dengan mengadakan jamuan, mengumpulkan
masyarakat untuk berzikir, dan memuliakan fakir miskin merupakan antara
cara yang paling jelas dalam mengagungkan, memuliakan, bergembira dan
bersyukur kepada Allah, karena hidayahNya yang menunjukkan kita kepada
agamaNya yang mulia, dan apa-apa anugerahNya kepada kita dengan mengutus
Nabi عليه أفضل الصلاة والتسليم.
Dalil Kesepuluh
Dari sabda Nabi صلى الله عليه وسلم berkenaan dengan hari Juma’at dan menyenaraikan keistimewaannya:
وفيه خُلق آدم
Artinya: “Dan padanya (Jumaat) dijadikan Adam”.
Dipetik daripada hadits ini kemuliaan sesuatu waktu yang padanya
ditsabitkan kelahiran mana-mana Nabi عليهم السلام. Maka bagaimana pula
dengan hari yang mana padanya dilahirkan Nabi yang paling utama dan
Rasul yang paling mulia?
Dan kemuliaan hari tersebut bukanlah dikhususkan pada hari tersebut
sendiri, tetapi ia mempunyai sifat yang umum, yang mana sentiasa
diulang-ulang kemuliannya setiap kali sampai hari tersebut, seperti
kemuliaan hari Jumaat.
Ini adalah sebagai mensyukuri nikmat, menunjukkan keistimewaan
kenabian serta menghidupkan peristiwa-peristiwa sejarah yang amat
penting. Begitu juga sebagaimana yang kita dapati mulianya tempat lahir
seorang Nabi, sebagaimana Jibril menyuruh Rasulullah صلى الله عليه وسلم
bershalat dua rakaat diBaitullaham (sewatu peristiwa isra’ dan mi’raj),
kemudian dia (Jibril عليه السلام) memberitahu kepada Nabi dengan
katanya:
أَتَدْرِيْ أَيْنَ صَلَّيْتَ؟ قَالَ: لاَ. قَالَ: صَلَّيْتَ بِبَيْتِ لَحْمٍ حَيْثُ وُلِدَ عِيْسَى
Artinya: Tahukah engkau, dimana engkau bershalat? Jawab Rasulullah: Tidak! Berkata Jibrail: Telah bershalat engkau di Baitullaham, tempat ‘Isa dilahirkan.
Kisah ini telah disebutkan dalam sepotong hadits riwayat Syaddad bin
Aus yang diriwayatkan al-Bazzar dan Abu Ya’la juga at-Thabrani. Berkata
al-Hafidz al-Haitsami didalam kitabnya Majma’ az-Zawaid jilid 1
mukasurat 47, rijalnya adalah rijal yang shahih. Dan telah menaqalkan
kisah ini oleh al-Hafidz Ibn Hajar didalam kitabnya al-Fath (jilid 7
mukasurat 199) dengan tanpa komentar.
Dalil Kesebelas
Bahawasanya sambutan maulid ini adalah satu perkara yang dipandang
baik oleh para ulama dan kaum muslimin di seluruh pelusuk negeri. Malah
ianya telah diamalkan di merata dunia Islam. Ianya adalah dituntut dari
segi syara’ berdasarkan kaedah yang dipetik dari sebuah hadits yang
mauquf dari Ibn Mas’ud yang berkata:
مَارَآهُ المُسْلِمُوْنَ حَسَنًا فَهُوَ عِنْدَاللهِ حَسَنٌ ، وَمَارَآهُ المُسْلِمُوْنَ قَبِيْحًا فَهُوَ عِنْدَاللهِ قَبِيْحٌ – أخرجه أحمد
Artinya: “Apa-apa yang dipandang oleh kaum Muslimin sebagai perkara yang baik, maka ia baik di sisi Allah. Dan apa-apa yang dipandang oleh kaum Muslimin sebagai perkara yang buruk, maka ia adalah buruk disisi Allah (Hadits ini dikeluarkan oleh Imam Ahmad)
Dalil Keduabelas
Bahawasanya sambutan maulid dipenuhi dengan perhimpunan untuk
berzikir, sedekah, serta mengucapkan pujian dan penghormatan kepada
Nabi. Semua ini adalah sunnah, dan amat dituntut dari segi syara’. Tidak
sedikit hadits-hadits yang shahih yang menekankannya dan mendorong kaum
Muslimin mengamalkannya.(6)
Dalil Ketigabelas
Allah Ta’ala telah berfirman:
وَكُـلاًّ نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَاءِ ٱلرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ
Artinya: “Dan tiap-tiap berita dari berita rasul-rasul itu, Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) untuk menguatkan hatimu dengannya” (Surah Hud:120)
Di sini jelas bahawa hikmah kisah-kisah para rasul disebutkan di
dalam al-Quran adalah untuk mengukuhkan hati Baginda yang mulia. Dan
tidak syak lagi, pada hari ini, kita amatlah memerlukan kepada
pengukuhan hati dengan berita dan cerita Baginda صلى الله عليه وسلم,
malah keperluan kita tentulah lebih kuat lagi berbanding keperluan
baginda tadi.
Dalil Keempatbelas
Bukan semua perkara yang tidak dilakukan oleh para salaf dan segala
yang tidak pernah berlaku pada kurun-kurun awal Islam adalah bid’ah
sayyi’ah yang diingkari dan haram melakukannya serta wajib diingkari.
Inilah perkara yang selalu tidak difahami oleh mereka yang mengharamkan
sambutan ini.
Sebenarnya perkara yang dibarukan dalam agama harus dipandang dan
diukur dari segi dalil-dalil syara’. Maka, perbuatan yang mengandungi
maslahat (kebaikan) maka ia wajib, jika mengandungi perkara haram maka
ia haram. Begitulah juga jika mengandungi perkara makruh ia menjadi
makruh, mengandungi perkara harus ia menjadi harus, dan jika mengandungi
perkara yang mandub maka ia jua mandub. Dan (menurut kaedah fiqh) bagi
semua wasilah sama hukumnya dengan sesuatu tujuan. (وللوسائل حكم
المقاصد).
Seterusnya para ulama’ telah membahagikan bid’ah kepada 5 bahagian
(sesuai dengan hukum taklifi yang 5 – wajib, mandub, makruh, haram dan
harus).
* Wajib: Seperti menolak perbuatan orang-orang yang menyeleweng daripada jalan yang benar dan mempelajari ilmu nahwu
* Mandub: Seperti mengadakan sekolah-sekolah, madrasah, azan di atas
menara dan perbuatan baik yang tidak dilakukan pada masa dahulu
* Makhruh: Seperti menghiasi masjid dan juga mushhaf
* Mubah: Seperti menggunakan tapis dan berlebihan makan-minum
* Haram: Seperti apa-apa yang diadakan, bersalahan dengan sunnah dan
tidak mempunyai dalil-dalil syara’ yang am, juga tidak meliputi maslahat
dari segi syara’.
Dalil Kelimabelas
Bukanlah semua bid’ah itu adalah diharamkan. Jika demikian haramlah
perbuatan Sayyidina Abu Bakar, Sayyidina Umar dan Sayyidina Zaid رضي
الله عنهم, mengumpulkan al-Quran dan menulisnya didalam mushaf, karena
ditakuiti al-Quran itu hilang setelah matinya para shahabat yang yang
alhi dalam membaca al-Quran.
Dan haramlah, Sayyidina Umar رضي الله عنه ketika beliau menghimpun
yang bersembahyang tarawikh untuk dilakukan secara berjemaah dengan
seorang iman. Beliau berkata:
نِعْمَتِ البِدْعَةُ هذِهِ
Artinya: Alangkah eloknya bid’ah ini.
Nescaya haramlah mengarang kitab-kitab ilmu yang manfaat. Jika
demikian, maka wajib kita berperang dengan orang kafir dengan lembing
dan panah, sedangkan mereka menetang kita dengan peluru, meriam, kereta
kebal, jet pejuang, kapal selam dan senjata-senjata yang lain.
Nescaya haramlah azan diatas menara, membuat sekolah-sekolah,
asrama-asrama, hospital, tempat-tempat pertolongan cemas, rumah anak
yatim dan penjara.
Oleh karena itu, para ulama رضي الله عنهم telah menentukan hadits:
كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ – artinya: Tiap-tiap bid’ah itu menyesatkan –
dengan bid’ah sayyiah (bid’ah yang jahat), dan mereka ulama telah
menghuraikan hadits tersebut karena sepeninggalan Rasulullah صلى الله
عليه وسلم banyak diantara shahabat terkemuka dan para pemimpin tabi’in,
yang mengadakan hal-hal baharu yang mana ianya pada masa hidup
Rasulullah صلى الله عليه وسلم tidak pernah diadakan.(7)
Kita sekarang banyak melakukan perkara-perkara yang tidak dilakukan
oleh para salaf. Antaranya diadakan tahajjud berjemaah selepas shalat
tarawikh pada akhir malam dengan satu imam, mengkhatam al-Quran dalam
shalat tersebut, membaca doa khatam al-Quran dan imam berkhutbah ketika
shalat tahajjud (8 ) dalam shalat tahajjud pada malam 27 Ramadhan. Dan
seruan muazzin untuk mendirikan shalat tahajjud dengan katanya:
صَلاَةُ القِيَامِ أَثَابَكُمُ اللهِ
Artinya: Marilah shalat tahajjud, semoga Allah memberikan balasan pahala kepada kamu.
Semua ini tidak dilakukan oleh Nabi صلى الله عليه وسلم , juga walau
seorang dari kalangan ahli salaf. Adakah semua ini bid’ah yang
menyesatkan???
Dalil keenambelas
Memperingati maulid Nabi صلى الله عليه وسلم sekalipun tidak dilakukan
pada zaman Nabi صلى الله عليه وسلم, adalah bid’ah hasanah karena
termasuk dibawah dalil-dalil syara’ dan kaedah-kaedah yang umum. Ianya
dikira sebagai bid’ah karena dilaksanakan secara bermasyarakat dan
bukannya secara individu karena amalan ini pernah dilakukan secara
individu pada zaman Nabi صلى الله عليه وسلم, sebagaimana tersebut pada
dalil yang kedua belas.
Dalil Ketujuhbelas
Perkara-perkara yang tidak dilakukan oleh generasi salaf dalam bentuk
kemasyarakatan tetapi diamalkan secara perseorangan /individu, dituntut
oleh syara’ untuk diamalkan. Apa yang telah tersusun dari segi syara’,
dituntut untuk diamalkan. Perkara ini amat jelas dan tidak boleh
diingkari oleh sesiapa pun.
Dalil Kedelapanbelas
Telah berkata Imam Syafie رضي الله عنه :
مَا أُحْدِثَ وَخَالَفَ كِتَاباً أَوْ سُنَّةً أَوْ إِجْمَاعًا أَوْ أَثَراً فَهُوَ البِدْعَةُ الضَّالَّةُ ، وَمَا أُحْدِثَ مِنَ الخَيْرِ وَلَمْ يُخَالِفْ شَيْئاً مِنْ ذلِكَ فَهُوَ المَحْمُوْدُ
Artinya: “Suatu perkara yang diadakan dan ia bercanggah dengan kitab, sunnah, ijma’ atau atsar, maka ia adalah bid’ah yang sesat. Dan suatu yang diadakan dari perkara kebaikan dan tidak bercanggah dengan sesuatu dari yang disebutkan tadi, maka ia adalah terpuji”
Malah Imam al-Izz bin Abdussalam, Imam An-Nawawi dan juga Imam Ibnul
Atsir telah mengkategorikan bid’ah kepada 5 bahagian seperti mana yang
telah kita sebutkan sebelum ini.
Dalil Kesembilanbelas
Setiap perkara kebaikan yang diliputi olehnya dalil-dalil syara’, dan
tidak bertujuan untuk mereka satu perkara yang baru yang bercanggah
dengan syariat, serta tidak mengandungi perkara mungkar, maka ia
termasuk dalam agama.
Kata-kata mereka yang taksub bahawa perkara ini tidak pernah
dilakukan oleh salaf, bukanlah satu dalil bagi mereka, tetapi dinamakan
tiada dalil. Perkara ini amat jelas bagi mereka yang mempelajari dan
menyelami ilmu usul fiqh. Malah syari’ telah menamakan bid’ah yang baik
sebagai sunnah dan dijanjikan pahala bagi pembuatnya, berdasarkan hadis
Nabi صلى الله عليه وسلم:
مَنْ سَنَّ فِيْ الإِسْلاَمِ سُنَّةً حَسَنَةً فَعُمِلَ بِهَا بَعْدَهُ كُتِبَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا وَلا َيَنْقُصُ مِنْ أُجُوْرِهِمْ شَيْءٌ
Artinya: Barangsiapa yang memulakan perkara dalam Islam suatu sunnah yang baik, maka dia akan diberi pahala bagi perbuatannya, serta pahala mereka yang mengikutinya, tanpa dikurangkan sedikit pun darinya.
Dalil Kedua puluh
Sesungguhnya sambutan maulid merupakan satu bentuk menghidupkan
kembali peringatan kepada Nabi صلى الله عليه وسلم. Dan ingatan ini
adalah sesuatu yang disyariatkan di sisi kita dalam Islam.
Lihatlah berapa banyak ibadat dalam Islam yang disyariatkan oleh
Allah untuk menghidupkan ingatan kita kembali kepada peristiwa sejarah
lampau. Misalnya dalam amalan haji, disyariatkan sa’ie antara Safa dan
Marwah serta melontar jamrah, serta menyembelih binatang di Mina. Semua
perkara ini merupakan peristiwa lampau yang dikuatkan kembali ingatan
tersebut dengan cara membaharukan kembali gambarannya dengan kenyataan.
Dalilnya, sebagaimana firman Allah:
وأذِّن في الناس بالحج
Artinya: “Dan serulah manusia mengerjakan haji” (Surah al-Hajj:27).
Dan firman Allah Ta’ala, cerita Nabi Ibrahim dan Ismail عليهما السلام:
وأرنا مناسكنا
Artinya: Dan tunjukkanlah kepada kami tempat-tempat ibadah kami” (Surah al-Baqarah: 128 )
Dalil Kedua Puluh Satu
Setiap apa yang kita nyatakan sebelum ini daripada wajah, dalil serta
hujah pensyariatan sambutan Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم adalah pada
sambutan yang bersih dari perkara-perkara mungkar yang dikeji yang perlu
kita ingkari. Jika sambutan tersebut mempunyai perkara-perkara yang
mungkar seperti percampuran antara lelaki dan perempuan, melakukan
perkara-perakra yang haram, pembaziran dan apa jua yang tidak akan
diredhai oleh sohibul maulid صلى الله عليه وسلم sendiri, maka tidak syak
lagi pengharamannya dan tegahan padanya karena ia mengandungi perbuatan
yang haram. Oleh itu tegahan ini adalah perkara yang mendatang (‘aridh)
bukan zat sambutan itu sendiri. Sesiapa yang meneliti perkara-perkara
ini tentu jelas sekali.
.
__________________________________________________________
Catatan kaki:
1) al-Hafiz Syamsuddin ibn al-Jazari menyebut didalam kitabnya ‘Urf al-Ta’rif bi Muulid asy-Syarif:
قد رؤى أبو لهب بعد موته في النوم، فقيل له: ما حالك؟ فقال: في النار إلا
أنه يخفف عني كل ليلة اثنين وأمص من بين إصبعي ماء بقدر هذا، وأشار لرأس
أصبعه، وإن ذلك بإعتاق لثويبة عند ما بشرتني برلادة النبي صلى الله عليه
وسلم وبإرضاعها له.
Artinya: Bahawa seseorang (yakni Sayyiduna Abbas رضي الله عنه)
bermimpi melihat Abu Lahab selepas kematiaannya. Maka dia bertanya
tentang keadaannya? Abu Lahab menjawab: Aku berada di dalam neraka
tetapi diringankan azabku pada setiap malam itsnin dan aku menghisap air
diantara 2 jariku sekadar ini (sambil mengisyaratkan hujung jarinya).
Yang demikian itu karena aku membebaskan Tsuwaibah ketika dia
mengkhabarkan kepadaku tentang berita gembira mengenai keputeraan Nabi
Muhammad صلى الله عليه وسلم dan karena aku telah menyuruhnya menyusukan
Muhammad صلى الله عليه وسلم.
Sekiranya Abu Lahab seorang kafir yang dicela di dalam al-Quran
mendapat balasan di dalam neraka karena kegembiraannya diats keputeraan
Rasulullah صلى الله عليه وسلم apatah lagi perasaan gembira yang lahir
dari hati seorang muslim yang mentauhidkan Allah?
2) Asy-Syeikh Dr Isa bin Abdullah Mani’ al-Himyari menyatakan di
dalam Bulugh al-Ma’mul fi al-Ihtifa’ wa al-Ihtifal bi Maulid ar- Rasul,
nash ini menunjukkan dengan jelas tetnag keharusan menyambut maulid Nabi
صلى الله عليه وسلم dan pada hadits ini tiada ihtimal yang lain.
Beliau berkata melalui hadits diatas, saya tidak mendapati sebarang
jawapan yang menyokong pendapat golongan anti-maulid ini. Malah
sekiranya mereka berpegang bahawa sambutan maulid Nabi صلى الله عليه
وسلم hanya dibolehkan dengan melakukan ibadah puasa dan tidak boleh
dilakukan dengan ibadat lain lain seperti membaca shalawat, membaca
sirah Nabi صلى الله عليه وسلم , bersedekah dan sebagainya, maka golongan
ini termasuk didalam golongan ahli zahir, yang hanya mengikut buta
zahir hadits tanpa merujuk kepada kaedah usul dan mereka mengkhususkan
hadits ini tanpa ada dalil yang mengtakhsiskannya.
3) Ad-Durrul Mantsur Juz 3, Halaman 308
4) Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim dalam kitab sahih mereka. أن
رسول الله صلى الله عليه وسلم قدم المدينة فوحد البهود صياما يوم عاشوراء،
فقال لهم رسول الله صلى الله عليه وسلم: ما هذا اليوم الذي تصومونه؟
فقالوا: هذا يوم عظيم أنحى الله فيه موسى وقومه، وغرق فرعون وقومه، فصامه
موسى شكرا، فنحن نصومه، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: فنحن أحق وأولى
بموسى منكم، فصامه رسول الله صلى الله عليه وسلم، وأمر بصيامه.
Artinya: “Sesungguhnya Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Setelah sampai
ke Madinah, maka baginda mendapati kaum Yahudi sedang berpuasa hari
‘Asyura. Maka baginda bertanya kepada mereka: apakah hari kamu berpuasa
ini? Jawab mereka: Iannya adalah hari yang besar, dimana Allah
menyelamatkan Musa dan kaumnya dan Allah menenggelamkan Fir’aun dan
kaumnya. Maka Musa berpuasa karena bersyukur keatasnya dan kami berpuasa
karena bersyukur (diatas ni’mat tersebut). (Mendengar jawapan mereka)
maka Rasulullah صلى الله عليه وسلم.pun bersabda: Kami lebih berhak dan
lebih utama (memperingati) Musa daripada kalian. Maka Rasulullah صلى
الله عليه وسلم. Pun berpuasa dan memerintahkan (shahabat-shahabat
baginda) berpuasa (pada hari tersebut).”
Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani menyatakan bahawa perbuatan
Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Memuliakan hari Nabi Musa diselamatkan,
menunjukkan bahawa menyambut maulid Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم.
Adalah disyariatkan di dalam Islam, sebagaimana di dalam fatwanya yang
dinaqalkan oleh al-Hafiz as-Sayuthi di dalam Husn al-Maqasid fi ‘Amal
al-Maulid. (Sila lihat al-Hawi al-Fatawa) Beliau menyatakan, dari dalil
diatas dapat diambil pengajaran bahawa:
a) Hendaklah kita bersyukur di atas kurniaan Allah yang telah menghapuskan kebathilan dan menegakkan kebenaran
b) Umat Islam dianjurkan supaya memperingati pada setiap tahun hari-hari yang dianggap penting dalam Islam.
Justeru, melahirkan rasa kesyukuran kepada allah boleh terhasil
dengan pelbagai cara ibadat sepeti bershalat, bersedekah, membaca
la-Quran dan sebaginya. Sesungguhnya apakah nikmat yang lebih besar
daripada nikmat dikurniakan seorang Nabi pembawa rahmat kepada kita?
5) Diantara penyair-penyair Rasulullah صلى الله عليه وسلم adalah
Sayyiduna Hasan bin Tsabit, Sayyiduna Abdullah bin Rawahah dan Sayyiduna
Ka’ab bin Malik رضي الله عنهم .
Satu ketika, Ka’ab bin Zuhair mengubah qasidah pujian untuk baginda
صلى الله عليه وسلم . Setelah mendengar pujian disampaikan oleh Ka’ab,
Nabi صلى الله عليه وسلم meleaskan burdah (selendang)nya dan memakaikan
kepada Ka’ab sebagai hadiah sekaligus sebagai ungkapan bahawa baginda
meredhainya.
Baginda Rasulullah صلى الله عليه وسلم juga pernah mendoakan Abdullah
bin Rawahah setelah baginda mendengar syair dibacakan oleh Abdullah bin
Rawahah. Baginda berdoa:
وأنت، فثبتك الله يا ابن رواحة
Artinya: Dan engkau wahai Abdullah Rawahah, semoga Allah
meneguhkanmu. Doak Rasulullah صلى الله عليه وسلم ini membuktikan bahawa
baginga senang mendengar syair pujian untuk baginda.
6) Berkumpul untuk melakukan sesuatu yang baik adalah digalakkan berdasarkan kepada sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم
لا يقعد قوم يذكرون الله إلا حفتهم الملآ ئكة وغشيتهم الرحمة ونرلت عليهم السكينة وذكرهم الله فيمن عنده – رواه مسلم
Artinya: Tidak duduk suatu kaum yang berzikir kepada Allah melainkan mereka dikelilingi oleh para malaikat, dicucuri rahmat, diturinkan ketenangan dan Allah meyebut mereka kepada para malaikat yang berada disisiNYA. (Hadits riwayat Imam Muslim)
Artinya: Tidak duduk suatu kaum yang berzikir kepada Allah melainkan mereka dikelilingi oleh para malaikat, dicucuri rahmat, diturinkan ketenangan dan Allah meyebut mereka kepada para malaikat yang berada disisiNYA. (Hadits riwayat Imam Muslim)
7) Persoalan ini dibahaskan panjang lebar oleh para ulama. Insyaallah
sekiranya diberi kesempatan olehnya, saya akan menulis sedikit tentang
persoalan bid’ah serta pembahagiannya menurut pengertian para ulama’
kita.
8 ) Menurut Sayyid Muhammad al-Maliki, perkara ini berlaku di
Haramain (Mekah dan Madianh) selama beberapa tahun tetapi telah
ditinggalkan. Apa yang berlaku, ketika mereka melakukannya, mereka
menyatakan bahawa perbuatan ini adalah baik tetapi apabila mereka
meniggalkannya, maka mereka mengatakan bahawa perbuatan itu adalah
sesat. Atau dalam erti kata lain, mula-mula perbuatan yang baik tetapi
kemudiannya menjadi kemugkaran. Apakah boleh tergambar atau diterima
oleh orang yang beraqal warak sesuatu perkara yang sama boleh menjadi
baik dan tidak baik.
- Sayyid Muhammad Ibnu Alwi Al Maliki Tentang Maulid (2)
- Sayyid Muhammad Ibnu Alwi Al Maliki Tentang Maulid (3)
0 komentar:
Posting Komentar